Studerende fra Medicin og Teknologi hjælper hospitalerne med at håndtere Sundhedsplatformen i dagligdagen. Foto: Mikal Schlosser

Studerende yder førstehjælp til sundhedsplatformen

torsdag 22 jun 17

Kontakt

Studenterholdet på Riget

  • Studenterholdet er oprettet på foranledning af Diagnostisk Center på Rigshospitalet.
  • Holdet startede 5. november 2016, da Rigshospitalet fik Sundhedsplatformen.
  • Siden har de studerende været med til alle go live-bølger og haft deres gang på Amager/Hvidovre, Hillerød, Frederikssund og Bornholm hospitaler.
  • Studenterholdet udvides nu til 105 studerende. Så mange er der ikke på Medicin og Teknologi, så der rekrutteres også fra KU og andre universiteter.
I øjeblikket ruller it-systemet Sundhedsplatformen ud over de sjællandske hospitaler med en del udfordringer for personalet i kølvandet. Studenterholdet giver akut hjælp.

I et lille vinduesløst lokale i Diagnostisk Center på Rigshospitalet sidder otte unge mennesker iført sorte trøjer og laptops rundt om et bord. Der er egentlig ikke plads til dem, men de er her heller ikke ret længe ad gangen.

Telefonen ringer. Johan Ødum Lundberg tager den, og så snart han har lagt på, sender han Malthe Elkær af sted til patologisk afdeling, hvor der er opstået et it-problem midt i en operation. Der skal bestilles en undersøgelse af en vævsprøve, og operationspersonalet er kommet i tvivl om, hvilke parametre, de skal klikke på for at være sikre på at få svar inden for en halv time.

Afsted til operationsstuen

Malthe går af sted med åben laptop i den ene hånd og mobiltelefon med kort over bygningen i den anden. Han har den seneste måned været på Nordsjællands Hospital i Hillerød, men er lige startet her på Rigshospitalet, så han er endnu ikke helt sikker på vejen.

Vi haster ned ad trappen, rundt om grønnegården forbi café og 7-Eleven og op igen med elevatoren – eller nej, det tager for lang tid, før der kommer en, som kører den rigtige vej, så vi vælger trappen.

Endelig når vi frem til operationsgangen og bliver modtaget af en sygeplejerske. Hun er lidt forundret over, at vi ikke allerede bærer kittel og hue – det er jo nødvendigt, når man skal med ind på en operationsstue.

Men Malthe kommer hurtigt i engangskitlen og bestemmer på stedet, at jeg må vente udenfor. Ti minutter senere kommer han ud igen og fortæller, at det hele endte med at være lidt mindre akut, for operationen blev stoppet, dog ikke på grund af it-problemet. For Malthe kunne ret hurtigt forsikre personalet om, at de havde gjort det rigtige.

Oversat fra amerikansk

Sundhedsplatformen er et gigantisk projekt – alle de sjællandske sygehuses administrative og kliniske arbejdsgange integreres i ét system, oven i købet et system, som er udviklet til amerikanske hospitaler, hvor arbejdsflowet er meget forskelligt fra det danske. Alle medarbejdergrupper skal bruge systemet, og det betyder, at alle skal vænne sig til nye arbejdsgange, og det trækker selvfølgelig en mængde af spørgsmål og udfordringer med sig.

"Der opstår ofte en kommunikationsbarriere mellem det sundhedsfaglige og det tekniskfaglige personale. Vi har et ben i begge lejre, og derfor kan vi få den samtale til at lykkes."
David Kovacs, kandidatstuderende på Medicin og Teknologi

Hvis regionens egen it-afdeling skulle tage sig af dem alle sammen, ville de ikke få tid til det grundlæggende arbejde med udrulning og tilpasning af systemet. Og netop her kommer Studenterholdet ind i billedet – en flok studerende med en faglig baggrund, som passer helt exceptionelt godt til at løse denne opgave. De har nemlig ikke kun flair for it som de fleste digitalt indfødte, men ved også noget om medicin og teknologi.

"Det er DTU-uddannelsen Medicin og Teknologi, der gør forskellen," siger David Kovacs.

Han er selv kandidatstuderende på uddannelsen og samtidig ansat på Rigshospitalet som leder af Studenterholdet.

"Disse studerende har netop den blanding af hardcoreingeniørfaglige og medicinske kompetencer, der skal til for at løse opgaven. De forstår sproget i begge lejre."

Trænger bedre igennem

Tilbage i Studenterholdets trange base indløber endnu en opgave, nu fra ungecaféen Hr Berg. Det er ikke akut, men her er mere end et problem, så både Christian Wich og Stine Justsen går derned og mødes af store smil:

"Neej, kommer der hele to, det er jo fantastisk."

Det er formiddag, og der er ingen unge i caféen, så tidspunktet er perfekt til at få styr på problemerne i Sundhedsplatformen. Begge medarbejdere har oplevet, at det, de har brug for at se, pludselig er forsvundet. Pernille Hertz arbejder både her og på lungeambulatoriet og har problemer med at se de patientlister, hun har brug for. Og Per Frederiksen har svært ved at finde potentielle brugere af ungecaféen blandt de indlagte.

Christian kan godt rydde op og organisere Pernilles skærmbillede; men Stine må give op og erkende, at systemet ikke kan hjælpe med at sortere patienterne efter alder, så hun opretter en sag med et ændringsforslag til it-afdelingen. Det har medarbejderne faktisk også selv prøvet, men som Stine bemærker:

"Det hjælper nogle gange, at det kommer fra os."

Nærværende hjælp

På Gynækologisk Ambulatorium har Signe Engelsholm opsøgt en sekretær for at høre mere om, hvad hun oplever af udfordringer og uhensigtsmæssige arbejdsgange i Sundhedsplatformen. Mellem strømmen af opkald fra patienter, der skal have flyttet tider eller har spørgsmål til deres undersøgelser, får sekretæren luft for sine frustrationer:

"Jeg skal ind og booke tider hos forskellige læger, og det er jo ekstremt vigtigt, at patienterne kommer til en læge med speciale inden for netop deres sygdom. Systemet har svært ved at håndtere det, når lægerne vikarierer for hinanden på stuerne – så kommer vikaren pludselig til at stå som hovedlæge i patientens journal," fortæller hun.

"Der er også problemer med at få telefonnumre trukket med ind i filerne – det kom ellers helt automatisk fra CPR-registret før. Vi har fået et enormt ekstraarbejde, og samtidig kræver mange af arbejdsgangene frygtelig mange ekstra klik."

Det er ikke første gang, Signe hører det. Fra fire til 17 klik på en opgave er ikke usædvanligt. Signe lytter tålmodigt, nikker forstående og noterer omhyggeligt alt. Hun har taget sin afsluttende eksamen fra DTU og er nu ansat fuldtids på Rigshospitalet til at indsamle alle faggruppers erfaringer med Sundhedsplatformen og samle dem i en rapport, som skal give et overblik over problemerne og medarbejdernes ønsker til løsninger.

"På den måde kan vi forhåbentlig gøre vores til, at systemet efterhånden kommer til at fungere optimalt og bliver den hjælp, det egentlig er tænkt til at være," siger Signe.

"Jeg hører også folk sige, at de godt kan se det smarte i at samle det hele i ét system. Men det er jo meget krævende at udvikle noget, der tilgodeser alle på en gang."

Kommet for at blive

Spørger man David Kovacs, er Studenterholdet kommet for at blive, måske i lidt mindre omfang end nu, hvor der er brug for akut hjælp nærmest døgnet rundt.

"Hospitalerne bliver stadig mere teknologitunge, men de skal også fungere for mennesker, der ikke har en teknisk uddannelse. Der opstår ofte en kommunikationsbarriere mellem det sundhedsfaglige og det tekniskfaglige personale. Vi har et ben i begge lejre, og derfor kan vi få den samtale til at lykkes. Jeg hører fra alle faggrupper, at de er glade for, at vi er der. Vi dækker et behov, som ikke dækkes af nogen andre."

Rekrutteringen er heller ikke noget problem. De Medicin og Teknologistuderende er enormt glade for denne mulighed for både at tjene nogle penge og udvide deres erfaringer med sundhedsverdenen.

"Man lærer rigtig meget. Det er guld værd at komme ud og se, hvordan virkeligheden på hospitalerne er, og man får et selvstændigt ansvar fra første dag," siger Louise Richs Nielsen, som også er færdiguddannet og blandt de fuldtidsansatte. Og Signe tilføjer:

"Folk bliver så glade for at se os. Det giver dem stor tryghed, at vi faktisk kommer ud og hjælper på stedet."

Se film om uddannelsen Medicin og Teknologi

Nyheder og filtrering

Få besked om fremtidige nyheder, der matcher din filtrering.